„Bo ty mnie nie rozumiesz!”
Dorośli mogą powtarzać, że nie zawsze warto próbować, ale nastolatkowie zazwyczaj nie podzielają tego poglądu. Ich działanie wbrew pozorom nie jest zaprogramowane na autodestrukcję czy skierowane przeciwko dorosłym. Jest ono wynikiem potrzebnych i ważnych zmian zachodzących w ich organizmie. Eksperymentowanie i poszukiwanie jest na stałe wpisane w okres dojrzewania, jedynie forma tego, w jaki sposób nastolatkowie realizują to ważne zadanie rozwojowe, zmienia się wraz ze zmieniającym się światem. Ten zmienia się w niewyobrażalnym kiedyś tempie.
Zmiany technologiczne wpływają na sposób życia i zachowanie dzieci. W czasach, gdy dzisiejsi rodzice byli nastolatkami, stawiali pierwsze kroki w pojawiającym się internecie, do smartfonów była daleka droga, a o Tik-Toku czy K-popie nikomu się nie śniło. Świat stawia przed nimi wyzwania, którym trudno sprostać. Presja osiągnięć i ilość materiału do zrealizowania w szkole i na zajęciach pozaszkolnych sprawia, że młodzi ludzie żyją w ciągłym stresie. Obawiają się, że nie sprostają oczekiwaniom ze strony dorosłych, co przypłacają koniecznością mierzenia się z silnym lękiem, a nawet atakami paniki. Inni w obawie przed porażką decydują się odpuścić, co często odbija się negatywnie na ich relacji z rodzicami, którzy nie rozumieją powodu, dla którego ich dziecko pogorszyło się w nauce lub zaczęło opuszczać coraz więcej lekcji.
Dużym problemem jest również zjawisko przemocy rówieśniczej, które wraz z rozwojem technologicznym poszerzyło swój obszar oddziaływania i w głównej mierze przeniosło się do internetu. Nastolatkowie doświadczają przemocy poprzez obraźliwe komentarze czy prześmiewcze zdjęcia zamieszczane w sieci. W skrajnych przypadkach bywają to wręcz hejterskie kampanie, w których uczestniczy większa grupa, np. cała klasa. W okresie pandemii, gdy wszyscy byliśmy zamknięci w obrębie swoich czterech ścian, wielu nastolatków zaczęło eksperymentować z nawiązywaniem nowych znajomości przez internet. Z rozmów z młodymi ludźmi można dowiedzieć się, że wiąże się z tym zjawisko tzw. ghostingu, w którym jedna ze stron nagle, bez powodu przestaje się odzywać, zrywając kontakt i w ten sposób kończąc relację. Wielu nastolatków opowiada o tym z dużym smutkiem i rozżaleniem, nie rozumiejąc, dlaczego osoba, z którą budowali relację, zaangażowali się, potraktowała ich w ten sposób.
To tylko jedne z wielu trudności i wyzwań, które stoją przed współczesnymi nastolatkami i – jak wskazują dane przedstawione przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) – nie wszyscy potrafią sobie z nimi samodzielnie poradzić, bo aż do 20% nastolatków doświadcza objawów depresji.
Wszystko to powoduje, że rozpada się dotąd uporządkowany świat dziecka i pojawia pełen chaosu i niepewności świat nastolatka. Przed dojrzewającym młodym człowiekiem stoją ważne zadania rozwojowe, takie jak poszukiwanie swojej tożsamości poprzez znalezienie odpowiedzi na pytania: „Kim jestem?”, „Jak chcę, by wyglądało moje życie?”, „Gdzie przynależę?”. Kształtująca się tożsamość nastolatka rozwija się przede wszystkim poprzez poszukiwanie i sprawdzanie swoich możliwości. Nastolatek, wypełniając powierzone mu zadanie rozwojowe, zazwyczaj eksperymentuje swoim zachowaniem, nierzadko są to zachowania niebezpieczne, takie jak używanie środków psychoaktywnych, zachowania agresywne czy testowanie granic swoich możliwości. Co wzbudza radość i uznanie w oczach rówieśników, a wśród dorosłych niezadowolenie.